26 Haziran 2007 Salı

Bisiklet Tarihi




( Master 40-49 Yaş Kategorisi Dağ Bisikleti Türkiye Şamp. Ürgüp -24 Haziran 2007 )




1. BİSİKLET

1.1.
İnsan gücüyle çalışan bir mekanizması ve iki tekerleği olan ve “bisiklet “adı verilen motorsuz taşıt ile yapılan spor dalıdır.

1.2. DÜNYADA BİSİKLET
4 şubat 1645 yılında ilk bisiklet patenti Fransız Jean Teason’a,iki kişinin oturarak hareket ettirdiği dört tekerlekli küçük bir alet yaptığı için verildi.1690 yılında Fransız asilzade Sivrao Kontu tarafından ,iki tahta tekerleği olan ve “celenfer”adı verilen pedalsız bir bisiklet yapıldı.
Daha sonra tahta tekerleklerin yerle temas eden demir çemberle kaplandı; fakat bu durum süspansiyon sağlamadığı için hızın azalmasına yol açtı. İskoç Kirk Patrick McMillan’ın 1839
yılında pedalı bulmasıyla bisiklet bugünkü görünümüne kavuşmaya başladı.1868’de ise tekerleklerin sert lastikle kaplanıp demirin çıkartılması sayesinde sürat arttı.deneme niteliğindeki ilk bisiklet yarışı,1868’de Saint Cloud’da yapıldı.Bu yarışı İngiliz James Moore
kazandı. Günden güne gelişme gösteren bisiklete bağlananların sayısı çoğaldı ve 1881’de “Fransız Bisiklet Federasyonu”kuruldu. Daha sonra zincirli aktarma sistemi ve havalı lastiğin
bulunmasıyla bisiklet bugünkü kullanılan şeklini almaya başladı.
Çağdaş koşullara uygun ilk mukavemet yarışı 1890 yılında Fransa’da yapıldı.1891’ise uzun etaplı turların ilk örneğini oluşturan Bordeaux-Paris yarışı, onu takiben de Paris-Brest-Paris yarışı düzenlendi . 1903 yılında düzenlenen ve ilk uluslararası bisiklet yarışmalarının en büyüğü ve önemlisi olan Fransa Turu’nun Henri Desgrange ve L’Auto dergisi tarafından gerçekleştirilmesi ile bisiklet sporu için en büyük gelişme ve çok önemli bir atılım oldu. Yani 19. Yüz yılın başlarından itibaren bisiklet,önemli bir ulaşım olması yanında tüm dünyada spor amacıyla da kullanılmaya ve üretilmeye başlandı.
ABD’de 1878 yıllarında başlayan bisiklet yarışlarının yaygınlaşması sonucu 1921 yılında Amerika Amatör Bisikletçiler Birliği kuruldu ve bu birlik ABD ‘deki amatör bisiklet yarışmalarının organizasyonlarını ve yönetimini üstlendi. İngiltere’de ilk yol yarışı 1942 ‘de yapıldı 1951 yılından sonra bu yarışın adı Süt yarışı(Milk Race) adıyla her yıl yapıldı.
20 yüz yılın ortalarına doğru ABD ve İngiltere ‘de otomobillerin yaygınlaşması ile bisiklet yarışmalarında bir gerileme dönemine girildiği görüldü;fakat zamanla ilgi tekrar arttı. Amatör bisiklet yol yarışı müsabakalarına 1896’dan itibaren , pist yarışmaları da 1900 ‘den itibaren olimpiyat oyunları müsabakalarında branş olarak yer almaya başlandı. Ayrıca her yıl , bisiklet yarışmalarının her dalında ulusal ve dünya şampiyonlukları yapılmaktadır. Bu şampiyonaların en önemlisi ve en zorlusu , 21 etap üzerinden 2474 millik bir parkurda yapılan”Fransa Bisiklet Turu”dur.Bu turu aynı düzeyde 1920 yıllarından sora “Giro’de İtalia” ve “Vuelta İspanya” turları takip etmişlerdir. İlk profesyonel bisiklet şampiyonaları 1920’li yılarda yapılmaya başlandı. Profesyonel-amatör ayırımının giderek zorlaşması nedeniyle Uluslararası Olimpiyat Komitesi 1965 ‘te bisiklet yarışlarını oyunlardan çıkarabileceğini açıkladı. Bunun üzerine UCİ ‘bağlı iki yeni örgüt kuruldu. 1965 yılında profesyonel yarışlar başladığında Avrupalı 10 ülke üyesiydi.
1900 yılında kurulan FIAC’ın (Federation Internatıonal Amateur de Cyclisme,Uluslararası Amatör Bisiklet Federasyonu ), 1993 yılında yapılan kongrede kendisini fesih etmesiyle Uluslararası Bisiklet Birliği(UCI-International Cycling Union) kurularak dünyadaki bisiklet federasyonlarının bağlı olduğu tek kuruluş haline geldi. Böylece uluslararası yarışmaları düzenlemek ,kategorilerini saptamak ve dünya kupası -dünya şampiyonalarının yerlerini ve zamanlarını belirlemekle yetkili tek kurum UCİ oldu . Ülkelerin kendi Ulusal Bisiklet Federasyonları da kendi yarışma takvimlerini UCİ takvimine göre yaparlar.
Yarışmalar Amatör bisiklet yarışları , Olimpiyat Oyunları dışında hem erkeklerde hem bayanlarda yerel,bölgesel ve ulusal düzeylerde,Küçükler-minikler(12-13 yaş),yıldızlar (14-16 yaş), gençler (17-18 yaş), büyükler (19-23 yaş (under 23) ve büyükler (elitler) kategorilerinde yapılmaktadır.
Günümüzde, bisiklet binmenin sağlığımıza yararlı olduğu görüşünün gelişmesi ile özellikle Avrupa’da uluslararası nitelikte pek çok bisiklet turları düzenlenmektedir. Günümüzde dünyada yaklaşık150 milyonun üstünde insan düzenli bisiklet kullanmaktadır. 1932 ‘de 200 bin olan yıllık bisiklet satışı 1980’de 10 milyona, 2002 ‘li yıllarda 20 milyona kadar yükselmiştir. Bisiklet sporu ile ilgilenenlerin sayısının artmasıyla bir çok ülkenin kent caddeleri,ulusal parkları ve belediye parklarında bisiklet yolları ayrılmakta ve yapılarak insanların bisiklet kullanmaları özendirilmektedir.


2.TÜRKİYE’BİSİKLET

Osmanlılar döneminde ilk bisiklet yarışmaları Selanik’te yapılmıştır.Bu yarışmalardan iyi gelir sağlandığını gören özel girişimciler ile bisiklet ithalatçılığı yapan Leon Efendi ve ortağı Papazyan , 1910-1912 yıllarında ilk bisiklet yarışmalarını düzenlemişlerdir.
Daha sonra yasaklanan bu yarışmalar, II. Meşrutiyetin ilanından sonra yeniden canlandırılmıştır. Bunda Fenerbahçe spor kulübü ’nün bu spora ağırlık vermesinin rolü büyük olmuştur. İlk yol yarışmaları Fenerbahçe, Maslak ve Bakırköy’de pist yarışmaları ise eski Fenerbahçe Stadı’nda yapılmıştır. Fuat Hüsnü(Kayacan),Naili Seden,Hamit Zeki,Ali ve Muvaffak Beyler de bu ilk yarışların yıldızları olmuşlardır.
1923’te İdman Cemiyetleri İttifaklarının kurulmasından sonra oluşturulan ve aynı yıl
FIAC üyeliğine kabul edilen Bisiklet Federasyonu ,bisiklet sporunun tüm ülke çapında gelişmesinde önemli rol oynamıştır. İlk federasyon başkanı, bisiklet sporunun öncülerinden Muvaffak Bey(Menemencioğlu)’dur. Cambaz Fahri,Cavit Cav Bey ve Raif Bey bu dönemin
ilk Türk bisiklet milli takımını oluşturmuşlar ve 1924 Olimpiyat Oyunları’na hazırlanmışlardır. Ancak yarışacak bisiklet bulunamadığı için olimpiyat yarışmalarında bisiklet milli takımımız
ülkemizi temsil edememişlerdir.
Bisikletteki ilk milli yarışma, 1927 ‘Taksim Stadı pistinde Bulgaristan milli takımı ile ikili olarak yapılmıştır. Daha sonra bisiklet milli takımımız 1928 Amsterdam Olimpiyat Oyunlarına katılmıştır. 1928 Olimpiyat oyunlarından sonrası “Ege Turu “adıyla düzenlenen bisiklet turu,Türkiye’nin ilk uzun etaplı bisiklet turudur. Daha sonra 1938’de İstanbul-Edirne-İstanbul Etaplı yarışma düzenlenmiş, bu etaplı yarışmalar 1939-1941 ve 1942 ‘de tekrar düzenlenmiştir. 1940 Yılında ilk kez düzenlenen Balkan Bisiklet Şampiyonası ‘ndaki pist yarışmasında Kirkor Cambaz Orhan Suda ile birlikte takım takip yarışmasında Türk Milli Bisiklet takımı iki gümüş madalya kazanmıştır. 1941’ de başlatılan Ankara-İzmir Bisiklet turu klasik yarışmalardan biri olmuştur. Pist yarışmalarının yapıldığı ilk Veledrom(Bisiklet Pisti) , 1949 yılında Konya’da yapılmıştır.1953 yılında düzenlenen uluslararası İstanbul-Ankara bisiklet turu ile bisiklet sporunda yeniden canlanma görülmüştür. 1963 yılında etaplar halinde düzenlenen Marmara bisiklet turu daha sonra uluslararası bir nitelik kazandırılarak “Cumhurbaşkanlığı Türkiye Bisiklet Turu” adını almıştır. Bu bisiklet turu zamanla dünyanın sayılı bisiklet turları arasına girmiştir. Türkiye bu bisiklet turlarında A-takımın dışında B- ve Ümit milli takımlarıyla temsil edilmiştir.
Bisiklet İhtisas Kulüplerinin kurulmasıyla bisiklet sporunda büyük bir canlanma olmuştur. Almanya bisiklet turunda Rıfat Çalışkan ‘ın kazandığı etap birinciliğini 1971 yılında İzmir’de düzenlenen Akdeniz Oyunlarının mukavemet bölümünde Türk Milli Bisiklet takımının üçüncülüğü kazanması izlemiştir.1967 yılında pist yarışmaları için Balıkesir ve Konya’da Velodromlar inşa edilmiştir. Türkiye’deki ilk bisiklet kulübü ,1968 yılında Dr Fevzi Aksoy başkanlığında kurulan Bakırköy Bisiklet İhtisas Kulübü (BİK) ,1973 ‘te önce 19 Mayıs mağazaları ve sonrasında Meriç Tekstil Kulübü olarak faaliyetlerini 1977 yılına kadar sürdürmüştür. BİK 1970 ‘li yıllarda Türkiye’de bisiklet sporundaki atılım ve canlanmanın öncüsü olmuş ve yeni bir ekol meydana getirilmiştir. Ali Hüryılmaz ‘ın öncülüğünde oluşturulan bu ekol kondisyon ,bisiklet ve disiplinden meydana gelmiş ve buradan yetişen bisiklet sporcuları uzun yıllar Türk bisiklet milli takımının değişmez sporcuları olmuşlardır.
İstanbul’da düzenlenen Balkan Şampiyonasındaki yol yarışmasını Erol Küçükbakırcı kanmıştır. 1980 Yılında yapılan Uluslararası Atatürk Bisiklet yarışını Hasan Can birinci bitirmiştir, Aynı yıl Romanya’da yapılan Balkan bisiklet şampiyonasında İbrahim Pekcan ise ikinci olup gümüş madalya kazanmıştır.
1991 yılında Bisiklet Federasyonu tarafından ilk kez “Dağ Bisikleti” yarışması düzenlemiş ve aynı yıl Romanya’da yapılan Balkan Şampiyonasında genç milli takım üçünçü olmuştur.
1994 yılında kulüp sayısı 26’ya yükselmiş antrenör ve hakem sayıları ile bisiklet sporu orantısı paralelinde sporcu sayısında’da artış görülmüştür.
1995 yılında gittikçe popüler bir spor olan motorsiklet branşı , bisiklet federasyonundan ayrılarak otomobil Federasyonuna ,2001 yılında’da Triatlon branşı ‘da bisiklet Federasyonundan ayrılmıştır.
Cumhurbaşkanlığı Türkiye Bisiklet Turunu Kocaeli Brisaspor Bisiklet takımı olarak katıldığı 2000-2001-2002-2003-2004-2005 yıllarındaki turları Hem genel ferdi hem’ de Genel takım birinciliklerini kazanmıştır. 2002 Yılında bayanlarda ilk resmi yarışmalar yapılmış Ayşeğül Demirsoy Şampiyon olmuştur.

2.2.Kuruluşundan Günümüze Bisiklet Federasyonu Başkanları :

M.MENEMENCİOĞLU 1926-1931
H.Haili SEDEN 1931-1936
Hakkı BEKENSİR 1948
Talat TUNÇALP 1963-1968
Hamdi AYVALI 1968-1970 ve 1974-1976
Necdet BAYKUT 1971-1972
Feridun İNCULA 1972-1973
Ergun HİÇYILMAZ 1976-1977 ve 1979-1980
Cemil ERGEN 1978-1979 ve 1984-1990
Hürrem SOLAKLAR 1979-1979
Yavuz ÇAKIR 1980-1980
Ünal TOLUN 1981-1984
Savaş AĞAOĞLU 1990-1991
Ömer ŞAHİN 1991-1993
Yalçın ASLAN 1993-1996
Ömer ŞAHİN 1996-2004
Emin MÜFTÜOĞLU 2005-




3.1. BİSİKLET YARIŞMALARI

Bisiklet yarışmaları, veledrom (pist),yarışmaları ve bisiklet krosu olmak üzere üçe ayrılmıştır. Erkek ve bayanlar bu yarışmaların tümüne yarışırlar.

3.2. BİSİKLET SPORUNDA YARIŞMA TÜRLERİ

A-Yol yarışları
B-Pist yarışları (veledrom)
C-Dağ bisikleti yarışları
D-Krıteryum yarışları
E-Bisikletli truzim gezileri
F-BMX yarışları

A-YOLYARIŞLARI

A.1-Tek günlük yol yarışları: Bu tür yarışmalar kendi aralarında genellikle birincilikler ve kupalar adları altında düzenlenirler 1 günde yarışma mesafesi amatörlerde 200 km, elitlerde ise 260 km ‘ye kadar çıkar . Bitiş çizgisini ilk geçen sporcu yarışmayı kazanır.
A.2-Etaplı yol yarışları: 26 günü kadar çıkan ve toplam 3500 km ‘ yi bulan yarışmalardır. Bu tür yarışmalara 1 günden fazla sürmesi nedeni ile “tur” adı verilir. Etaplar belli şehirler arasında yapılır. Takımlar yarışlarda 6-8 kişilik ekipler halinde yarışırlar. 6-kişi ile Yarışan takımlardaki en iyi zamanı veren 3’ncü sporcu, 8 kişi ile yarışan takımlardaki en iyi zamanı veren 4’ncü sporcunun zamanları toplanarak takım klasmanı oluşturulur. Etaplı yarışlarda , yarışı en iyi zamanda götüren sporcuya sarı ( pembe forma sadece Giro de Italia), en iyi yokuş çıkan sporcuya mor çok sprint puanı toplayan sporcuya da yeşil forma giydirilir .
Yarışlarda bir etabın uzunluğu 23 yaş altında 190 km, elitlerde 280 km , bayanlarda 120 km olabilir. Yarışmalar normal karayollarında yapılır. Sporcular yarışırken trafik tamamen durdurulur.
Yol yarışmalarında sporcuların kullandığı malzemeler mesafe uzun olduğundan ,bisikletler bazı ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde olmalıdır. Örneğin bisikletçinin yanında su kapları(matara) pompa yedek lastik gibi malzemeler bulunması gereklidir. Bu yarışlarda kullanılan bisikletler veledrom bisikletlerinden farklı olarak 14-16 vitesli olup daha sağlam ve hafif malzemeden yapılmışlardır. Bununla birlikte ağırlıkları 7.400 gr ‘dan daha hafif olamazlar. Bisikletçinin giydiği formanın arkasında yiyecek taşımaya yararlı cepler dikilidir.
Sele sürtünmesini önlemek için kısa şortlarına(mayo) güderiden antibakteriyal koruyucu ağ bulunur. Ayakkabıların tabanları esnek olmayan malzemeden yapılır . eldiven çorap ve ter önleyici şapkalarda giysiyi tamamlar. Bütün sporcular KASK takmak zorundadır. Bu yarışmalarda iki türlü sınıflandırma yapılır.
a-Ferdi birincilik
b-Takım birinciliği

A-2- a)Ferdi birincilik:Yapılan turda toplam zamanı en az olan yarışmacının birinciliğidir. Alınan iyi puanlarda zaman indirimi ,kötü puanlardaysa zaman eklemesi yapılır.
A-2-b)Takım birinciliği:4 ila 12 yarışmacıdan oluşan takımlarla yapılır. Takım sıralaması ,her takımdan her günkü en iyi üç yarışmacının toplam zamanlarının bir araya getirilmesiyle yapılır. Yol yarışçılarının binlerce km antrenman sonucu kazanılmış bedensel dayanıklıları olmalıdır. Ancak bedensel gücün yanında beceri ve kurnazlığında rolü büyüktür.
Yarışçının ne zaman hızlanacağı ,ne zaman gruba katılacağı ve ne zaman gruptan ayrılacağına çabuk karar vermesi gerekir. Karalı ve zekice yürütülen yarışta hız kazanmak büyük ölçüde kolaylaşır.Sporcular antrenmanlar sırasında yılda 25.000 ile 45.000 km mesafe
kat ederek inanılmaz bir çalışma gerçekleştirirler.
A-3-Krıteryum yarışları (şehir içi yarışları)Taşıt ve yaya trafigine tamamen kapalı mesafesi enkısa 800 metre başlayan bir alanda turlar atarak puanlı ve nihayi sonuçlu olarak yapılan ilgiçekici gösteri yarışmalarıdır.
A-4-Bisiklet Kros Yarışları :32 km ‘lik özel bir parkurda normal yolların geçilmesi çitlerin ,engellerin ve devrilmiş ağaçların aşılması biçiminde yapılır. Su çukurları devrik ağaçlar gibi sporcu engellerde bisikletten inmek zorunda kalır. Ancak engellerin olağan üstü akrobatek numaralara neden olacakm şekilde olmamalıdır. Kros yarışlarınadaki bisikletler yol bisikletlerine benzerler. Farklı olarak lastikleri daha çok ve derin dişli ,zincirliği korumalı ve frenleri çamurla kaplanmaması için özel yapılmıştır.
Yarışmacı yarış sırasında bisikletini taşımak zorunda kalabileceğinden , bedensel dayanıklılığının yeterli olması gerekmektedir. Bisiklet krosu bir günlük yarışmadır. Parkuru birinci tamamlayan sporcu yarışmayıda kazanır.
A-5-Dağ Bisikleti(Mauntbike) :Tamamen şehir dışındaki ormanlık alanlarda özel olarak seçilmiş parkurlarda yapılır. Bisikletleri çok daha dayanıklı ve sağlamdır.Çoksert iniş ve çıkışlar , keskin virajlar vardır.Sporcu hiç bir şekilde dışardan yardım alamaz.Parkuru birinci bitiren sporcu yarışmayı kazanır.
A-6-Bisikletli truzim : Tamamen degişik ülkelerden gelen sporcuları o ülkenin bisikletli olarak gezililebilir alanları gezdirmeyi ülkenin tanıtımına yönelik bir spor çalışmasıdır.
A-7-BMX yarışları :Çok özel olarak dizayn edilmiş olan bisikletler yine çok özel hazırlanmış podyumlarda tamamen akrobatik hareketlere dayalı yapılan yarışmadır. Jürinin verdiği puanlarla birinci olan sporcu seçilir.

B-PİST YARIŞLARI

B-1-a)Veledrom :Oval bir pistte turlar halinde yapılan bu yarışmalarda turların uzunluğu 1-80km geçmez.
B-1-b)Pist :Pistler açık yada kapalı olurlar . Açık olanlar beton yada asfalt yüzeylidir. Kapalı olarlar ise genellikle ahşap yüzeylidir. Dünya şampiyonaları 333 metrelik pistlerde yapılır,Fakat yene inşa edilen pistler 250 metre olarak yapılmaktadır. Pistler içe doğru 12 derece ile 55 derece arası eğimle yapılır. Pistin genişliği uluslararası kurullara göre en az 7 metredir. Yarımalar saat yönünün tersinde gerçekleştirilir. Pistte özel etap başlanğıcını belirleyen çizgiler,bitiş çizgileri ve değişik standart uzunluklar için başlangıç noktalarını belirleyen pist işaretleri vardır. 20 cm eninde ve pistin iç yanına çekilen mavi şerit yarış alanının sınırıdır. İç’ten 90 cm’ye çizilen kırmızı şeridi sürat yarışcıları kullanır. Pist eninin içten ,üçte birine çizilen inci mavi çizğiyi de uzun mesafe yarışcıları kullanırlar.
B-1-c)Kullanılan malzemeler:Veledrom bisikletleri ,hızı arttırmak amacıyla sonderece hafiftirler (4,5-6)kg.Frenleri ve vitesleri olmayan bu bisikletler çok sağlamdırlar.Lastikleri ince kauçuktan ve iç lastikli olarak yapılmaktadır. Lastik değiştirilirken komple tekerlek tümüyle değiştirilmektedir.Bisikletçiler sürtünmeyi azaltan ve vucuda yapışıp vucudun şeklini alan kısa kollu forma ,koyu renk şort ve areodinamik kask takarlar. İsteklerine bağlı olarak çorap ve eldiven kullanırlar. Ayrıca ayakkabıların ayağa tam uyması da önemli rol alır. Bisikletçilerin kulüplerinden ulusal kurallara uygun lisans almalarıgerekir.
B-2-a)Sürat (sprint)Yarışı :İki yarışçı arasında 333 metrelik 3 tur veya 250 metrelik 4 tur -(1-km) halinde yapılır. Bisikletçilerin sırası ve rakipleri kura ile belirlenir . Yarış sırasında özellikle son 200 metrede süratlenir . Yarış sırasında , son 200 metrede kulvar değiştiren sporcu diskalifiye edilir, dolayısıyla diğer sporcu turu tamamlamasa da birinci olur.Normalde yarışma çizgisine ilk ulaşan ,yarışı kazanır.
B-2-b) 1-km Saate Karşı (Time Trial) :Yarışmanın uzunluğu 1 km’ dir . Yarışçı tek başına yarışır. En iyi zamanı veren yarışçı yarışı kazanır. Yarışmacıların çıkış sıraları, bir önceki şampiyonadaki klasman derecelerine göre yapılır. Dünya şampiyonalarında en iyi dereceye sahip olan ilk üç yarışmacı en son sırada çıkış yapar.
B-2-c) Ferdi Takip saate karşı bireysel(Pursuit):İki yarışmacının zamana karşı yaptığı yarışmadır. Yarışçılar ,pistin karşılıklı uçlarından yarışa başlarlar.Pistin uzunluğu bayanlarda ve gençlerde 3000 mt.,erkeklerde 4000mt, elitlerde ise 5000 mt. Yarış sırasında ilk 30 metrede ortaya çıkan lastik patlaması ve diğer mekanik arızalarda yarışa yeniden başlanır. 30 metreden sonraki arızalanmalarda sporcu yarışmayı terk etmek zorundadır. Yarışı en iyi zamanda bitiren yarışmacı yarışın bir üs turuna geçer. Çeyrek finalden sonra rakibi geçme esası uygulanır.
B-2-d) Takım Saate karşı (team pursuit):4 Yarışçı oluşan takımlar yarışırlar .İlk üç yarışçısı yarışı bitiren takım yarışı kazanır. (elemelerde en iyi zamanı veren 4 takım finallere yükselme esası ile yarışır).
B-2-e) Puan yarışı :50 km mesafeye kadar 25 yarışmacının puan toplayarak yarışmasıdır. Puanlar, her turda bitiş çizgisini geçen ilk dört yarışçıya verilir. 1. 5 puan, 2. 3 puan , 3. 2 puan , 4. 1 puan alır son turda ise puanlar duble (iki kat) olarak hesaplanır. Yarışmada en çok puanı alan sporcu birinci olur.
B-2-d) Tandem (çift) : İki kişilik bisikletle yapılmasından dolayı çifte denir. Yarış mesafesi 1500 metredir. Kuralları aynı sürat yarışı gibidir.
B-2- e) Elemasyon :Belli sayıdaki sporcuların aynı anda başlayarak pistte bir sporcu kalıncaya kadar Her turda bitiş çizgisini geçen son sporcunun elenmesiyle olur.
B-2- f) Motorlu : Bu yarışmaya katılan sporcular belirli bir mesafe üzerinden ya da 1 saat süre üzerinden yapılır. Bisikletçiler , önde giden yardımcı motosikletin arkasında(deryar almak) rüzgar kesici görev yapmalarıyla 150 km/saate varan hıza sahip olabilirler .Mesafeyi ilk bitiren ya da öndeki yarışmacı birinci olur.
B-2- g) Amerikan yarışı:İki kişilik belirli sayıdaki takım pistte yarışır her tur bir sporcu süratli tur atar diğer sporcu dinlenir. Süratli gelen sporcu dinlenen sporcu takım arkadaşını belli bir mesafe çekerek hızlanmasına yardımcı olur. Son turun sonunda ki sprin’te bitiş çizgisini ilk geçen sporcu ve dolayısıyla takımı yarışmayı kazanır.

4- BİSİKLET SPORUNDA DÜNYA VE OLİMPİYAT ŞAMPİYONALARINDA YARIŞMA DİSİPLİNLERİ VE MESAFELERİ

4-1-YOL YARIŞLAR:

Elit Erkekler yol yarışı : 260 km
“ “ Zamana karşı: 80 km
Büyük Erkekler yol yarışı (19-23 yaş)180 km
“ “ Zamana karşı 60 km
Genç Erkekler yol yarışı (17-18 yaş) 120 km
“ “ Zamana karşı 40 km
Krteryum yarışı 40 ila 130 km
Büyük bayan yol yarışı 120 km
“ “ Zamana karşı 60 km
Genç Bayan yol yarışı 80 km
“ “ Zamana karışı 40 tm
Yıldız Bayan ve Erkek yol yarışı 70 km
“ “ “Zamana karşı 40km


4-2-PİST YARIŞLARI:

Erkekler Bayanlar
( VELEDROM ) Saate karşı 1-km Saate karşı 1-km
Sürat 1-km Sürat 1-km
Ferdi Takip 4-km Ferdi Takip 3-km
Takım Takip 4-km Takım takip 4-km
Sprint 200-m Sprin 200-m
Sürat yarışı 500-m Sürat yarışı 500-m
Puan yarış Puan yarışı
Keirin
Olimpik Sprint Olimpik Sprint
Madisyon
Tandem(ikili) Tandem
Bireysel Takip Bireysel Takip
Elemasyon yarışı Elemasyon yarışı
6 gün yarışı

4-2-BİSİKLET SPORUNDA YARIŞMA KATEGORİLERİ

4-2-a)Dünyada :Elit(Profosyonel) 24 yaş üstü
Büyükler 19-23 yaş
Gençler 17-18 yaş
Yıldızlar 14-16 yaş
Minikler 12-13 yaş
Master(Veterans) 30 + yaş
Büyük bayan 19-35 yaş
Genç bayan 17-18 yaş
Yıldız bayan 14-16 yaş
Minik bayan 12-13 yaş

4-2-b) Türkiyede: Elitler 24 yaş üstü
Büyükler 19-23 yaş
Gençler 17-18 yaş
Yıldızlar 14-16 yaş
Minikler 12-13 yaş
Bayanlar Tek kategori


5-İZ BIRAKANLAR

5-1-Türkiyede : 5-2-Dünyada :
BORA Mevlüt ANQUETİL Jacgues Frs
CAMBAZ Kirkor COPPİ Fausta İt
CAV Cavit HARRİS Reginald İng
CEYLAN Hasan INDURAİN Miguel İsp
ÇALIŞKAN Rıfat MERCKX Eddy Bel
ECEVİT Yusuf HİNULT Bernard Fr
ERGÜL Nusret FİGNON Laruent Fr
HÜRYILMAZ Ali LEMOND Gerd USA
KAÇAR Abdullah ROCHE Stephan İt
KIRMIZI Seyit PANTANİ Marco İt
KÜÇÜKBAKIRCI Erol VRİENQU Riche Fr
KÜRKÇÜ Tuncay ARMSTRONG Lance USA
MENEMENCİOĞLU Muvaffak ZÜLLE Alex Ch
ÖĞET Ergin CİPPULLİNİ Mario İt
SUDA Orhan ERİK Zabel Ger
KORKMAZ Salih ALTİNG Villi Ger
MUTLU Mert

Hiç yorum yok: